הולכים את שביל ירושלים – היום השני

זהו המשכו של הפוסט "הולכים את שביל ירושלים – היום הראשון"

השביל ממשיך למספר תצפיות נהדרות מהר הצופים, גם לכיוון העיר וגם לכיוון המדבר ומשם יורדים לעמק צורים ולנחל קדרון. בעמק צורים הוקם פרויקט סינון הפסולת שהוצאה ע"י הוואקף מהר הבית עד שנת 1999. בשנת 1999 הוגש בג"ץ ומאז האדמה שנחפרת חייבת להשאר על ההר.

img_7508-1024x683 img_7509-1024x683
לאחר עמק צורים יורד השביל לתו נחל קידרון. ניתן לראות את יד אבשלום, קבר בני חזיר וקבר זכריה. מיד אחרי כל אלו השביל ממשיך לתוך הכפר סילוואן. הסימון האחרון הוא ממש בפיצול ליד יד אבשלום. לאחר שניסינו למצוא את הסימון הבא כדי להיות בטוחים לאן ללכת ולא הצלחנו, הגענו לעמדת המיידע של הר הזייתים שמפעילה "עיר דוד" (*6033). שאלנו שם האם השביל ממשיך לתו הכפר או צריך לעלות ימינה במדרגות לכביש ולהמשיף משם. הוא ציין שהוא לא ממליץ להכנס לכפר מכיוון שעכשיו בונים שם טיילת וזה אתר בניה בנוסף אין אבטחה עדיין.

מסבר שישנה תשתית שמוקמת שם למצלמות אבטחה לאורך קטע זה של השביל, אם כי לא ברור לי אם לאורך כל שביל ירושלים שעובר בכפר או רק בחלק של נחל קדרון.

עקרונית השביל ממשיך בנחל קדרון ופונה ימינה לתוך גיא בן הינום בתוך הכפר וממשיך עד לסינימטק. אבל אנחנו כאמור דילגנו על קטע זה. אותו בחור מעיר דוד המליץ לנו ללכת לאתר של עיר דוד כדי לבקש מהם שיקחו אותנו חזרה לשביל בתוך כפר סילוואן היכן שמתחיל גיא בן הינום. כשעברנו שם וביקשנו זאת מהם, הם אמרו שהם יכולים ללוות אותנו למקום מסויים אבל משם, אין להם אבטחה וזה לא מומלץ.

מי שכן רוצה לטייל גם בקטע זה בשביל, כדאי שיברר מול עיר דוד לפני כן. הם אמרו לנו שישנם ימים שהמשטרה נותנת להם לשלוח הסעות ליציה הנקבת השילוח שגם נימצאת על השביל וככה יש גם אבטחה במקום. כאמור יום שני השבוע (היום יום רביעי) לא היה אחד מימים אלו.

אם אין אבטחה ניתן לעלות בכביש ליד שער האשפות ואז להר ציון ומשם להמשיך עם הכביש, עד שמגיעים לאיזור שצופה על גיא בן הינום. מומלץ לרדת את ההר בשביל בצד המזרחי ולעלות בשביל בצד המערבי של העמק.

כשיצאנו מעיר דוד עמדנו מול חניון גבעתי ואישתי גילתה אנשים מוכרים, חברים שלה מהמחלקה לארכיאולוגיה שחופרים שם בחניון. בחניון גבעתי ישנן חפירות מתקופות שונות:בית שני,ביזנטית,רומית. סיפרו לנו על החפירות וגם ראינו ממצאים ממש מעניינים שנמצאו שם. בכלל האתר מאוד מעניין, ויש תכנונים שונים איך להנגיש אותו לציבור. אפילו תוכניות אדריכליות ושיחזורים כבר נעשו.

לפני שירדנו את השביל לכיוון גיא בן הינום נתקלנו בבית קברות נוצרי, עם שלט: "לקיברו של אוסקר שינדלר". בית הקברות נימצא לאחר מגרש חניה קטן מול ישיבת התפוצות שעל הר ציון. מיד הלכנו לחפש את הקבר. אין שילוט בתוך בית הקברות. בית הקברות הוא מעניין ויש שם אנדרטה לחיילים ואזרחים פולנים שלחנו ונפלו בירושלים. את קיברו של אוסקר שינדלר ניתן לזהות מכיוון שהוא מכוסה באבנים קטנות (זאת על פי המנהג היהודי להשאיר אבן קטנה על קיברו של נפטר).

לאחר מכן ירדנו בשביל לגיא בן הינום. המטפס חזרה לשביל ליד הסינימטק. תוכלו לראות את הרכבל ששימש את צה"ל להעברת אספקה לעיר העתיקה הנצורה. לאחר שתגיעו לכביש, אם תרצו ישנו מוזיאון במקום שניתן לבקר בו. חפשו את הקב"ט של מלון הר ציון בנמשך הכביש. ניתן לבקר שם עד שעה 16.

השביל ממשיך בסמוך למרכז בגין עובר לרחוב עמק רפאים ומשם נכנס לרחוב גרץ ולתוך שכונת רחביה, שהוקמה בתחילת המאה ה-20.

השביל מגיע עד לגן סאקר, כאן יש הליכה מאוד נחמדה בגן עצמו, ולאחר מכן יש פניה לכיוון בית המשפט העליון ומיד פניה שמאלה לכיוון הכנסת. כאן תגיעו לשני אתרים מעניינים.

הראשון הוא בית עלמין. מעולם לא ידעתי שיש בית קברות כאן מעל גן סאקר. כאן קבור הרבי מזוועיל. בימים שני וחמישי לפני השקיעה מגיעים רבים להתפלל על הקבר. לאחר שהגעתם לבית הקברות תרדו במדרגות שמאלה לכיוונו ומיד ימינה. השביל יוביל אתכם אל המרכז לצפרות. זהו האתר השני. יש שם מרכז טיבוע וכן פינת תצפית קטנה שניתן להסתתר בה לראות ציפורים וחיות להתבונן ולצלם. לנו נאמר שלפני השקיעה מגיע הלפעמים משפחה של דורבנים לביצה הקטנה.

לאחר כן המשכנו עם השביל דרך הכנסת, הכניסה לקמפוס גבעת רם. כשאתם רואים את הכניסה המשיכו ליד בית הספר התיכון "ליד האונ'" – "ליאדה, המפורסם. משמאלו תראו כביש שמתעקל שמאלה. המשיכו עם הכביש עד שתגיעו לגשר להולכי רגל שחוצה את כביש בגין. הגשר שאתם מחפשים הינו הגשר השני שתתקלו בו. עם הראשון ניתן להגיע גם לבית הכרם מעבר לכביש אבל השביל לא ממש עובר שם.

את השביל סיימנו לאחר חציית שכונת בית הכרם בכניסה לבית הקברות הצבאי בהר הרצל. משם השביל ממשיך לכיוון יד ושם, עין כרם ובית חולים הדסה עין כרם ומשם לעין חנדק.

קיוונו לסיים את השביל בעין חינדק אך בגלל ההתברברות בכניסה לסילוואן והביקור בחניון גבעתי, הלכנו כשלושת רבעי מהשביל ולא את כולו. כשהתחלנו ללכת דאגתי שלא נסיים וזה היה לי חשוב. ביום השני חשבתי על זה שמהותו של טיול היא לזרום עם מה שקורה. ובגלל העיכוב זכינו לביקור ייחודי בחניון גבעתי. אז בסופו של דבר ויתרנו על משהו אחד אבל קיבלנו משהו אחר.

למרות הכרותינו הטובה עם העיר, שביל ירושלים הביא אותנו למקומות שלא ביקרנו בהם מעולם והציג לנו מקומות שאינם במסלול הטיול הקלאסי של ירושלים.

את סיפור השביל המלא נגד כיוון השעון ניתן לראות בויקישביל. ישנם מקומות בהם הסיפור קצת לא ברור. מה עוד שבתוך העיר ירושלים עצמה לרוב אין סימון בשטח. אני מאתגר מטיילים להוסיף סיפור דרך למסלול עם כיוון השעון.