מסלול אופניים בהרי גופנא

יצאנו 10 רוכבים, היום, לטיול אופניים באיזור הרי גופנא שבדרום מערב השומרון. יצאנו בשעה 6:40 מרחבת בית הכנסת שביישוב חרשה במזג אויר נהדר של 19 מעלות אך עם ראות גרוע מאוד. נאלצנו לוותר על התצפית ערב כך. מהתצפית עקרונית רואים את כל מרכז הארץ,מהארובות בחדרה ועד לארובות תחנת הכוח באשקלון. השפלה פרוסה לפנינו ככף יד.

לאחר הירידה מחרשה הגענו לאתר "חורש ירון". האתר מתקופת בית ראשון ונימצאו בו גם שרידים מתקופת בית שני. באתר נימצא יקב, אשר מזוהה ע"י 26 בורות פעמון (בקבוקונים) ששימשו לאיחסון יין בקנקנים. מחוץ לאתר,כלומר בזמנו מחוץ ליישוב,  ניתן לראות  את הגת שבה דרכו את הענבים ונעשתה תסיסה ראשונה. לאחר מכן הובא היין לתסיסה שנייה בקנקנים בתוך בורות הפעמון.

מה שמייחד את האתר הינו הסבת אותו יקב למחילות מסתור. על מנת להסב אותו היה צורך לעשות שני דברים,לחסום את בורות הפעמון ולבצע חציבה ביניהם. האתר מוכשר בתקופה האחרונה ,ע"י מדרשת הרי גופנא יחד עם תלמידי בית הספר ביישוב טלמון, למטייילים ומבקרים. לפני שבועות מספר נתגלתה מחילת מסתור נוספת וחדשה לגמרי באורך של כ- 10 מ'. ניתן לראות גם את מחילת המילוט אל מחוץ ליישוב שנימצאת מעבר לחומת היישוב (כיום ניתן לראות שהחומה משמשת כטרסה חקלאית).

לאחר הביקור בחורש ירון(אל להתבלבל עם היישוב הסמוך בעל אותו השם) גלשנו על שביל עפר ואיתו לכביש עד לכניסה שוב לשביל עפר (ניתן לראות את הנקודות בהקלטת ה-GPS המצורפת).

בהמשך הגענו לתצפית מעל שמורת דולבים, בה נימצאים עצי הדולב הדרומיים ביותר בעולם. מהתצפית ניתן לראות את גורדי השחקים של רמאללה, הכפר עין קיניה אותו נחצה בהמשך המסלול,את שפיעת המים בנחל דולב וכן בנייני הקצינים הנטושים אשר נבנו ע"י עראפת עבור קציניו הבחירים. הכסף אזל (משום מה…) והבניינים אינם גמורים. ניתן לראות עוד מספר יישובים ושמורות טבע נוספות.

שלב שלישה נוסף וירידה קצת קשה ואנחנו בפיתחו של נחל דולב. לאחר כמה מאות מטרים ישנה בירכת השקייה מצד ימים, שם עצרנו לארוחת בוקר (וגם נעקצתי ע"י דבורה,אבל זה לא קשור לפוסט הנוכחי).

לאחר הרכיבה בשמורה התחלנו את הטיפוס לכפר עין קיניה. אמנם תכננו לעשות סיבוב סביב הכיפה המערבית לכפר ולאחר מכן להגיע שוב לכפר אך מפאת חוסר הזמן חצינו אותו ישירות בלא להקיפו.

שוב אנחנו בגלישה נוספת בשביל סביר לרכיבה (אם כי לא חסין נפילות, כמו שקרה לחלקינו). הטיפוס הבא היה לעבר עין בובין. זהו מעיין שופע שמיימיו נאספים לאחת הבריכות הגדולות והמרשימות בשומרון. כאשר הגענו לשם תושבי המקום היו במהלך ריקון הבריכה ופתחו את השסתופ כדי לרוקן את המים על מנת להשקות את השדות. לבקשיתיינו הם עצרו את ריקון הבירכה לחצי שעה כדי שנוכל להנות מיותר מים בבריכה. ליד המעיין ישנו עץ תאנה גדול מאוד, שופע פרי בתקופה זו של השנה. לאחר טבילה בבריכה וקפה נוסף (הקודם היה בארוחת הבוקר) המשכנו ברכיבה.

הקטע האחרון של הרכיבה כולל עליה לעבר כביש עפר המוביל לצומת דולב. כביש זה הוא כביש נוח לרכיבה בירידה ומהווה סיום נאות למסלול הטיול. סיימנו את הטיול בצומת דולב, משם אחד הנהגים תפס טרמפ לרכבו שבטלמון.

את הרכבים יש להשאיר בחרשה כאשר כדאי להשאיר רכב אחד בטלמון כדי להקפיץ את הנהגים לחרשה, מכיוון שאין לשם הרבה טרמפים יחסית.

מצורפות תמונות להנאתכם מטיול ההכנה.

בנוסף מצורפת הקלטת GPS של המסלול, מפת המסלול וגרף גבהים (קובץ ZIP).

תודה לדביר רביב על ההדרכה, לשלומי על האירגון, התמונות, ההתלהבות והקפה, לחבר'ה ששיפצרו את האופניים של עומרי (מצטער שכחתי את השמות) ולאיליה על ההקלטות GPS.